Fyra jag och fyra språk

Orkar inte riktigt skriva fyndiga inlägg...vilket var en stor anledning till varför jag startade min lilla hemliga dagbok här på nätet... Jag vill ju återupptäcka mina språkliga förmådor och talanger. Snabbheten och kvickheten har försvunnit och jag saknar den, oh vad jag saknar det!

Lärarinnann har det okey. Lärarspråk

Kvinnan bor i en väldigt torftig språkmiljö där det knappt bildas hela meningar när något ska framföras. Oral dyslexi kanske inte finns som diagnos men den finns defintivt som ett problem för två av medlemmarna i familjen. Det visar hur det går när man inte läser för små barn och utsätter dem, besprutar dem med ord, meningar, uttryck, synonymer, alliterationer och annat som förgyller mänsklighetens kommunikation. Torftigt språk.

 Lejoninnan lider av familjelivet för det påverkar säkerligen lilla telningen. Men, ska jag prata med honom på ett bra sätt så förstår tre andra personer inte allt och det känns inte rätt. Eller, så får jag försöka göra det och på så sätt hoppas att det istället höjer deras nivå...hm... Stora telningen har ett fantastiskt språk och pratar tre språk flytande och i alla fall två av dem förstår jag och kan notera att de är fyllda med självförtroende och adjektiv. Barnspråk.

Väninnann, hon har det bäst! Tillsammans med Härskarinnan från Glasberget kan jag släppa loss - och bli uppskattad, bli förstådd., få en snygg alliteration applåderad, få ett belönande fniss mot en snyggt inlindad sänkning av något som inte passar oss, behöver inte förklara när jag plötsligt hostar upp svarta fjädrar (vanligt förekommande bland häxor) och själv besrputas med liknande härligheter!  Snobbspråk!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0